Amikor elkezdünk masszírozni, a  leggyakrabban előforduló probléma, hogy nincs még tapasztalatunk és nincs, vagy csak nagyon kevés visszajelzést kaptunk arról, hogy mi esik jól a másik féknek.

Ebben a cikkben még jobban megértheted a vendéged/vendégeid, hogy miért kell más-más vendégnek különböző masszázs erősség.

Milyen erősen masszírozz, ha a cél az izomcsomók fellazítása?

 

Ha már meghatároztad a masszírozás célját, és ez a csomók oldása lett, akkor érdemes tisztázni, hogy milyen hát típusokat különböztetünk meg.

Így megérted, miért lazulnak ki egyes vendégek izmai sokkal lassabban, vagy éppen gyorsabban mint másoké..

Mire ezt a cikket elolvasod, és felhasználod az olvasottakat, sokkal könnyebben ráérzel majd, hogy milyen masszázs erősséget használj!

Tudatosabban fogsz tudni masszírozni! 🙂

 

TEST TÍPUSOK MEGKÜLÖNBÖZTETÉSE

Különböző testtípusok vannak, ezeket boncolgatjuk most kicsit.

Mivel minden testtípus másképpen reagál a masszírozásra, ezért jó ha tudod, hogy nem mindenkinél lehet könnyen sikereket (izomlazítást) elérni. Emiatt sose keress magadban a hibát. 😉 

 

Ezeket a szempontokat vedd figyelembe a masszázs erősség meghatározásánál:

 

Izom

Az izmok lehetnek rugalmasak, és kevésbé rugalmasak.

Ezt értsd úgy, hogy egy izomcsomó, amit már megtaláltál, mennyire képes elmozdulni önmagához képest. Az izmok ezen tulajdonsága “ellenálló képessége” befolyásolja a masszírozásnak az erősségét is.

  • Akinek az izmai kötöttebbek, ott tipikusan erősebben lehet masszírozni.
    • Ennek az egésznek az előnye, hogy kevésbé csúszik ki a kezünk/könyökünk alól az izom, amin dolgozunk.
    • Sokkal erősebb masszázs erőbehatást is el tud viselni az izom, és erre általában szükség is van.
    • Ha ilyen izomcsomót találsz, inkább az erősebb fogások kevesebb ismétlése lesz hatékonyabb (annál, mintha könnyű, nem erős fogásokat sokszor ismételnél).

  • Ha az izmok kevésbé kötöttek, tehát rugalmasak (ettől még persze ugyanúgy találhatunk csomókat), akkor nem a csomók mennyisége, hanem a milyensége a lényeges.
    • Sokkal nagyobb (1-5 mm helyett 5-10 mm is akár) eltolhatósága lesz egy-egy izomcsomónak.
    • Előnye, hogy gyorsabb sebességgel könnyen tudunk masszírozni, és erre szükség is lesz a maximális izomlazító hatékonyság elérésében.
    • Hátránya hogy könnyebben kiszaladnak az izomcsomók a kezünk alól. [Én például, ha valakinek nagyobb az izom-rugalmassága, akkor az egyik kezemmel gyakran közrefogom a masszírozandó izomcsomót. Mintha csak halásznék a tóban, és beszorítom a halakat a nádasba, a tó szélére, hogy könnyebb legyen kifogni őket ;P]
    • Ha ilyen izomcsomókkal találkozol inkább a gyorsabb ismétlésű kisebb erősségű fogások lesznek hatékonyak. Nem kell arra törekedned, hogy maximális pontossággal eltaláld az izomcsomó közepét. Ebben az esetben az ismétlés a lazítás alapja 🙂

 

A

Ízület

Vannak rugalmasabb és kevésbé rugalmas ízülettel rendelkező vendégek. Az ízületek rugalmassága kiinduló szempont ahhoz, hogy a vendég mennyire rugalmas az élet dolgaiban.

Úgy is nézhetjük, hogy a csontvázrendszer részei az ízületek. A csontvázrendszeren támaszkodik a testünk teljes súlya. Minél rugalmasabbak a csontvázrendszeren belül az ízületi  rendszerek, annál könnyebben tudunk “kihajolni” az élet nehézségei elől. (nem meghátrálni, inkább játékosabban, könnyebben venni az akadályokat.)

Tehát akinek rugalmasabbak az ízületei, összességében nehezebben vesz fel, és gyűjt magába feszültségeket.

Ezért könnyebb lazítani is, amikor hétről hétre masszírozunk, mert a masszázs nélkül eltelt napok alatt kevesebb csomó jött vissza.

Aki kevésbé rugalmas ízületekkel rendelkezik, jobban beleütközik az élet dolgaiba, ezért könnyebben visszaszedi a csomóit.

Mindezt amit írok, ne vedd készpénznek, hiszen még számos tényező van, mint például az, hogy ki mennyire agyalós, mennyire szeret mások problémáival foglalkozni stb, de kiindulási alapnak, amit most leírtam, hosszú évek tapasztalatain alapul, és a vendégeim 80-90%-ára igazak ezek az összefüggések.

 

A

Kötőszövet

A kötőszövet se nem izomszövet, se nem ízület. Úgy mondanám, hogy a kötőszövet egymáshoz köti a különböző képleteket, csontokat, ízületeket, izmokat, szerveket stb. Bővebben itt olvashatsz róla: LINK

Vannak rugalmasabb, és kötöttebb kötőszövettel rendelkező vendégeim.

Azok, akiknek kötöttebb a kötőszövete, alapvetően nehezebb masszírozni, olyan mintha lepattanna róluk a kivitelezett fogások többsége.

Ezt úgy képzeld el, mint azt a különbséget,  mintha egy almába ütnél, vagy betonba. A kezed sebessége ugyanaz, de az érzés eléggé más lesz.

Kötöttebb kötőszövet esetén nem érdemes tönkretenned a kezeidet, és a hüvelykujjadat, ezért a simító-dörzsölő fogások nagy részét ki is hagyhatod (minden fogásnak meg van a maga ideális erőssége, ezért egy simító fogást például nem érdemes túl erősen csinálni!) , és belevághatsz a közepébe, alkarral, könyökkel.

Ezek a fogások kellőképpen fellazítják a kötőszövetet, és utána már jól fogsz tudni masszírozni, a gyengébb simító-dörzsölő fogásokkal is. 🙂

 

 

Bőr teherbíró képessége

Még egy fontos szempont a végére, hogy a kedves vendégünk mennyire érzékeny bőrtípussal rendlekezik.

Itt arról van szó hogy van vékonyabb, érzékenyebb típusú bőr, és van erősebb nagyobb teherbírású bőrtípus.

 

Hogy különbözteted meg?

Áltlalában a fehérebb bőrtípus gyakrabban érzékeny. A “gazdája” sokszor érzékenyebb a körülötte lévő világ behatásaira, úgymond “virág lelkű”. Esetleg könnyen emgbántódik, vagy magára vesz dolgokat.

Ha fehérebb bőrű a vendéged, és masszírozáskor nagyon hamar kipirosodik, mindenképp kérdezz rá, hogy szokott e érzékenyebb lenni a bőre. Ha igen, akkor inkább a mélyebb kötőszövetekre hangsúlyozd a fogásaidat, ne pedig a dörzsölésekre (pl gyalu). 

Velem eddig egyetlen egyszer fordult elő, hogy fehér bőrrel erősebb masszírozást igényeltek, de az esetek többségében akinek fehérebb a bőre, ott a simítósabb, lágyabb fogások jobban működnek, kellemesebben esnek.

 

 

Mégvalami: ne zavarjon meg, ha valakinek rugalmasabb és ezzel együtt selymesebb bőre van.

Itt általában a rugalmasság miatt a te masszázsodat is könnyebben elviseli, tehát lehet bátran gyúrni 🙂 Itt a dörzsölő fogásokból esetleg alkalmazhatsz kevesebbet.

Mindaz, amit ebben a cikkben írtam neked, irányadó, és segít megérteni a vendégeink működését, és segít mégjobban ráérezni a megfelelő fogásokra és a masszázs erősségre.

Mindemellett mindig legyél kérdésben, és nyugodtan kérdezz rá a vendégeknél azokra amiket fent írtam.

Én is így lettem lépésről lépésre egyre magabiztosabb, és te is így leszel! 😉

Jó munkát!

Hamarosan frissül a cikk, itt lent, videókkal, ahol bemutatok néhány izom-ízület-kötőszövet-bőr típust.